הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

2025: מדוע זה לא ממריא?

יובל אדלר

לפני כחודש עלה בקשת 12 הפרומו הראשון לתכנית הריאליטי החדשה "2025", מבית היוצר של יורם זק שהפיק את העונות הראשונות של "האח הגדול". הפרומו הראשון החל סדרת פרומואים שעסקה ב"שמועות" על התכנית מתוך מטרה לייצר עניין סביב הפורמט. למי שלא עקב, במרכז הפורמט עומדת עיר עתידנית עם "נותני שירות" רובוטים שבה הכסף קובע את המעמד של המשתתפים: מי שיש לו הכי הרבה כסף מנצח ומי שנחשב לתושב העני ביותר מודח כל שבוע ובמקומו נכנס תושב חדש. הפורמט החדש בטח מזכיר לצופים האדוקים של "מראה שחורה" פרק מתוך הסדרה.

התכנית כאמור עלתה עם באזז גדול באוויר סביב הפורמט שלה, כפי שהתבטא ברייטינג של הפרק הראשון שהגיע לפיק של 30%. למען האמת, הפיק הזה היה רק בתחילת התכנית הראשונה כאשר הפורמט הוצג לצופים. מנקודה זו הרייטינג של התכנית התחיל לרדת באופן משמעותי והגיע לשיא שלילי של 11.2% רייטינג בפרק ששודר ב25.2, הפרק שבו כיכבו הצמד אסי עזר ורותם סלע במטרה להעלות את הרייטינג המאכזב. כמו שראינו, אסי לא עזר והתכנית הפסידה ל"אבודים" ששודרה ברשת 13, הנחשבת לתכנית המשיגה רייטינג נמוך בדרך כלל.

נתון שפל זה מעלה את השאלה מדוע זה קרה. איך קרה שתכנית כמו "2025", שנחשבה לפרויקט הגדול של קשת מאז פיצול ערוץ 2, נהפכה לרצועה החלשה ביותר של הערוץ? כדי לענות על השאלה אציע מספר הסברים אפשריים שעשויים לשפוך אור על התופעה הזאת.

2025 צילום מסך מפייסבוק.JPG

הסבר אפשרי אחד קשור למורכבות התכנית. מעבר לכלל הבסיסי של הפורמט, שהוזכר קודם, קיימים הרבה חוקי משנה שלהם תתי חוקים משלהם. מספר החוקים הגבוה של הפורמט מוביל לחוסר הבנה של התכנית וגורם לנטישה של צופים. המורכבות של "2025" שונה מתכניות ריאליטי סטנדרטיות הנחשבות לתכניות פשוטות יותר וכתוצאה מניבות רייטינג רב.

הסבר אפשרי נוסף נובע מהרצון להתחרות ב"אח הגדול". יורם זק וארז טל, רצו להביא פורמט שיתחרה ב"אח הגדול". כפי שציינתי, זק וטל עבדו על הפורמט כבר מפיצול ערוץ 2 והשקיעו בו כמאה מיליון שקלים. הם רצו להעלות את הפורמט בעיתוי המתאים וחשבו שכדאי לשדר אותו מול הפורמט המתחרה על מנת ליצור עניין בשוק הטלוויזיה המקומי. עם עליית "2025" טל חזר והדגיש כי מדובר בפורמט שונה מ"האח הגדול". כאשר צפיתי בקטעים מהתכנית הגעתי למסקנה ש"2025" לא שונה בהרבה מ"האח", בניגוד לדבריו של ארז טל. דמות "האח הגדול", למשל, פוצלה לישויות קטנות יותר שלקחו על עצמן את התפקיד של "האח". אם מתמודד רצה לשפוך את אשר על ליבו הוא היה ניגש לאחת מהישויות ועושה זאת.

הסבר שלישי קשור לריבוי הפעמים בהם התכנית משודרת. בתקופה בה קשת שידרה את "האח הגדול" התכנית כיכבה על המסך בין פעמיים לשלוש בשבוע. מספר הימים המועט הוביל לאחוזי הרייטינג הגבוהים שאפיינו את התכנית. לפני ש"2025" עלתה לשידור היה רצון שהתכנית תשודר חמישה ימים בשבוע אך מטעמים רגולטוריים הפקת התכנית צמצמה את ימי השידור לארבעה. הצופים לא רגילים לראות את אותה תכנית ארבע פעמים בשבוע. כתוצאה מכך הצופים החלו לנטוש את התכנית והרייטינג ירד בהתאם. בעקבות הרייטינג הנמוך הוחלט לרדת לשלושה ימי שידור מתוך מחשבה שהירידה במספר הימים תוביל לעלייה במספר הצופים.

לפי ההסברים שהצעתי אפשר לראות כי הצופים רגילים לראות תכניות מוכרות ופשוטות המשודרות פעמיים בשבוע. כאשר מביאים פורמט חדש נוצר צורך להנגיש אותו לצופים במטרה להביא נתוני רייטינג משביעי רצון. דוגמה בולטת לכך היא "הכוכב הבא". העונה הראשונה של "הכוכב", שאותה הנחה אסי עזר לבדו, פחות הצליחה משאר העונות של התכנית. לאחר העונה הראשונה הפקת התכנית עשתה שינויים במבנה הפורמט. לתפקיד ההנחיה צורפה רותם סלע והעונה לא הועברה בשידור חי כמו העונה שקדמה לה. הפרס שהוענק למקום הראשון שונה לייצוג ישראל באירוויזיון והפך את הפורמט לקדם האירוויזיון החדש. מאז אותם השינויים התכנית הפכה לתכנית הדגל של קשת וקיבלה מקפצה בעקבות זכייתה של זוכת העונה החמישית באירוויזיון 2018. הניצחון באירוויזיון השלים את התהליך שהתכנית עברה והפך אותה לתכנית עתירת רייטינג.

התהליך שעברה "הכוכב הבא" יכול לספק מעט אופטימיות עבור "2025". אמנם התכנית מניבה נתונים מאכזבים, אך בהחלט ייתכן שבהמשך היא תהפוך לתכנית מובילה בפריים טיים. אני מאמין שעם מספיק השקעה  מצד ההפקה, התכנית תתאים את עצמה לקהל הישראלי ותצליח לכבוש את לב הפריים טיים של קשת. מכל מקום, לקברניטי קשת ולהפקת התכנית יש עדיין מקום לתקווה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-מרץ 9, 2019 על ידי ב-כללי.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: