הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

בוקר טוב לעומר אדם והנתב של בזק

יוני אלון

לא שמעתם על הפרסומת של עומר אדם לבזק? לא מאמין לכם. ודאי נתקלתם בשבועיים האחרונים בפרסומת של חברת בזק לנתב החדש שלה Be בהפקה מוסיקלית ומושקעת בכיכובו של עומר אדם. הפרסומת מבית היוצר של משרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי עושה שימוש גאוני בטקסט המקורי של אברהם שלונסקי מ- 1965 שכתב מחזה לילדים בשם "עוץ לי גוץ לי" המבוסס על האגדה של האחים גרים Rumpelstilzchen. המחזה עובד למחזמר והמלחין, דובי זלצר, הלחין את השיר המפורסם "בוקר טוב" הפותח את הסיפור עם הצגת משתתפי ההצגה.

השאלה הראשונה שעולה בי תוך כדי הצפייה היא "איפה היה השיר הזה כל השנים?". הפרסומת עושה שימוש מבריק בשיר שאי-אפשר היה להגיד עליו שיש בו הרבה ערך שיווקי. שאלה נוספת, "מה קשור כאן עומר אדם?!". החיבור הזה בין הזמר המזרחי המפורסם לשיר הילדים הישן-נושן אינו טבעי כלל וכלל אך התוצאה היא לא פחות ממרתקת ומפתיעה לטובה. לנגד עינינו אנחנו רואים את דמותו של אדם, הגבר-גבר הקשוח, שר אלינו כשלגופו תלבושת פרחונית משעשעת (שנחטפה ממדפי זארה). אנחנו מתקשים להישאר אדישים ומרותקים אל המסך.

אז מה הופך את הפרסומת הזו לכה פופולארית וויראלית? קודם כל, יש לנו פה, כמו שכבר אמרנו, שימוש בתשתית קיימת, בשיר מוכר וידוע (לחלקנו) שהיה עד עכשיו בבוידעם, צבר שם אבק, והאופן שבו ניקו ממנו את האבק ונתנו לו בגדים חדשים מהווה קרקע פורייה ליצירתה של פרסומת שלא תשכח כל כך מהר. יש כאן כמובן גם שימוש נבון בסלב, או שנגיד – ידוען, שקשה לנו להתעלם מהנוכחות שלו, בטח שלא לאור הסטטוס היוקרתי שלו בתקשורת בשנים האחרונות גם כאדם שלא מוכן להתראיין לגופי התקשורת (ועל הדרך מעניק לעצמו מעטה של סודיות וסקסיות) וגם משום ששמענו רק לאחרונה כיצד מכר בזמן שיא 30 אלף כרטיסים להופעה אחת. מה עוד? יש לנו כאן קהל נכבד, סיפור, וסיפור זה כלי חשוב מאוד בפרסומות. אנחנו מתקשים להתנתק ורוצים לגלות עוד ועוד חלקים מהסיפור ולשמוע את הפרטים השונים על הדמויות השונות עד שיוצג בפנינו סופו של המחזה. המוסיקה המזרחית מסייעת גם היא להצלחת הפרסומת. יש כאן שימוש בסוגה מוסיקלית פופולארית ואהובה על הציבור הישראלי, מוסיקה קלילה, כיפית, לא כבדה מדי עם סלסולים שמצד אחד פוגעים באותנטיות של השיר אך מצד שני, מעניקים לו את תו-האיכות העממי של 2018. לבסוף, חשוב לציין את ההומור. הומור הוא כלי חשוב להגברת ההצלחה של פרסומת והאופן שבו נזכור אותה לאחר מכן. ההומור כאן מורכב משתי שכבות, פשוטה ומורכבת. בשכבה הפשוטה אנחנו רואים את הצבעוניות המוגזמת שבאה בעיקר לידי ביטוי בלבוש ובאביזרים. יש בצבעוניות הזו הגזמה שטומנת בחובה הומור עצמי תוך כדי שהיא מכריחה אותנו לחייך ולהיפתח. בשכבה המורכבת יש הומור ששואב את כוחו מההשוואה בין המילים המקוריות של השיר לבין המילים החדשות. הכתיבה של השיר מחדש מרדדת אותו, הופכת אותו לפשוט עד כדי עילגות וזה מייצר הומור מתוחכם, הומור שבו היוצרים צוחקים בעצמם על ההפקה שהם יצרו. קשה לנו שלא לצחוק כאשר אנחנו משווים את העברית המתוחכמת של שלונסקי לזו של אדלר חומסקי & ורשבסקי, יש שיימצאו בסופו של הצחוק הזה גם קצת בכי.

השוואת טקסט

עוד שתי אנקדוטות לסיום.

מה הקשר בין הפרסומת לבין יפן? בזק לא המציאו את הגלגל. פרסומות מהסוג הזה שייכות לסוגה שחתום עליה מותג הבירה היפני Sapporo, סוגה בה מציגים לצופה את "מאחורי הקלעים של יצירת המוצר", תהליך שיש בו אושר, יוקרה, תחכום, קסם ולעיתים גם סודיות. בסוגה הפרסומאית הזו אנחנו חושפים את הקהל ל"סוד" ומגלים להם מה באמת קורה במסגרת תהליך הייצור של המוצר (מקור – מזבלה).

מה הקשר של הפרסומת ליהדות? את הפרסומת חותם גידי גוב באומרו "ומי יודע מהו שמו? את שמו המפורש יצעק עכשיו כל מי שרוצה את הנתב". שלונסקי כתב את הטקסט במקור, בין היתר, כדי לחנך את הילדים והנוער אודות ביטויים רבים הלקוחים מהמסורת היהודית תוך כדי שהוא הופך את המשמעות שלהם. בין היתר, אנחנו מוצאים בטקסט המקורי של שלונסקי את האיסור היהודי הידוע המבקש מאיתנו לא להגיד את השם המפורש של הבורא. הרעיון הזה של שלונסקי מופיע גם כאן אצל הנתב של הבזק.

אז מה היה לנו כאן? פרסומת מוצלחת. שיר מוכר עם תלבושת חדשה וצבעונית, מוסיקה מזרחית וזמר כוכב-על שנרתמים לטובת מוצר טכנולוגי שרובנו לא יודעים להסביר איך הוא עובד, אבל כבר חושבים על לקנות אותו. טקסט פשוט שגובל בעילגות המתכתב עם טקסט מקורי, מתוחכם, שמצד אחד מעורר בנו צחוק ומצד שני זו תמונת מראה לתרבות בה אנחנו חיים, המבקשת להשטיח מורכבויות ולייצר רווח מהיר על חשבונה של תרבות ישנה יותר, מורכבת ומיוחדת.

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-מאי 3, 2018 על ידי ב-פרסום.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: