הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

מתפצלים

יובל אדלר

ב-1 בנובמבר 2017 התרחש מהלך שהיווה נקודת מפנה לעידן חדש בטלוויזיה הישראלית: ערוץ 2 התפצל. לאחר תקופה ארוכה בה הפיצול קודם באופן שוטף, זכייניות ערוץ 2 נפרדו ממנו באופן סופי ועברו לשדר באפיקים נפרדים: "קשת", בערוץ 12 ו"רשת", בערוץ 13. כחלק מהמהלך ערוץ 10 עבר מיתוג מחדש ונהפך ל"ערוץ עשר" והתחיל לשדר באפיק 14.

עד המהלך הדרמטי כולנו היינו רגילים לצפות בערוץ 2, מדורת השבט של ישראל. האומנם?

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתחילתה של מהפכה, בה יותר ויותר ישראלים עוברים לצפות בתכניות וסדרות ברשת האינטרנטית. חלק מהתכנים מופיעים בלעדית ברשת זו ואף תלויים בה. בשנתיים האחרונות התקשורת בישראל התחילה לנצל את העובדה הזו ונוספו שירותי מדיה המתבססים על האינטרנט,  כגון "פרטנר" ו"סלקום". כלומר, האינטרנט הפך להיות חלק בלתי נפרד משוק התקשורת בארץ.

אבל מי אמר שצריך את הטלוויזיה בשביל לצפות בתכנים באינטרנט? כיום אפשר בכל מקום בעולם ובכל זמן נתון לצפות בתכנים רבים. חברת "נטפליקס" זיהתה את התופעה הזו והיא מציעה שירות בלעדי לאינטרנט. ב"נטפליקס" משלמים דמי מנוי לתקופה מסוימת ומקבלים את התכנים הבלעדיים של הרשת לצפייה ישירה. החברה מעלה עונות שלמות של סדרות רבות בבת אחת, מה שמאפשר צפייה רציפה בהם ללא תלות בתכנים אחרים.

בעקבות השירות של "נטפליקס" אלפי אנשים עוזבים את הטלוויזיה ועוברים לצפות בתכנים בצפייה ישירה מתי שהם רק רוצים. מכאן אפשר לראות בברור כיצד הצפייה ה'טלוויזיונית' באינטרנט מחליפה את הצפייה המסורתית בטלוויזיה, מה שמתבטא בירידה ברייטינג של ערוץ 2 בחודשים האחרונים.

כאשר הערוץ פוצל, הרייטינג שהחל לרדת בצורה מתונה, הושפע מהפיצול וירד באופן משמעותי. מניתוח הרייטינג של ערב השידורים הראשון בערוצים החדשים אפשר לראות כי הרייטינג של "קשת 12", עומד על כ-19% וגובר על הערוצים המתחרים, אך עדיין בקושי מגרד את טווח הרייטינג20%-30%, ששלט בחודשים האחרונים. נתון זה שונה לגמרי מנתוני הרייטינג שפורסמו לפני כעשור, שעמדו על יותר מ- 30%. (נתונים מאתר ICE)

לאחרונה התפרסם כי ועדת המדרוג החליטה למדוד גם צפייה באינטרנט. לפי מה שנראה, הועדה תתחיל למדוד את הרייטינג באינטרנט בפועל רק בעוד שנתיים. כאשר מדידת הרייטינג בצפייה ישירה באינטרנט תעלה, הנתונים שצוינו עשויים ככל הנראה להשתנות ולתרום גם הם לתחרות בין הערוצים. מצד שני, מדידת הרייטינג באינטרנט תבוצע רק לאחר תקופה משמעותית שבה יכולים להתרחש שינויים מהותיים בצריכת התקשורת במדינה. כלומר, קיים סיכוי שהתכנים שימדדו בעוד שנתיים כלל לא יהיו דומים לתכנים היום.

נשאלת השאלה מה יקרה בעוד כמה חודשים, כשהצופים כבר יתרגלו לעובדת הערוצים החדשים? "קשת", "רשת" ו"ערוץ עשר" צריכים ליצור תכנים חדשים שימשכו את הקהל, שנטש אותם לטובת הרשת, לצפות דווקא בהם במשך שבוע שלם. ניתן לשער כי השאיפה המרכזית של הערוצים תהיה לייצר תכנים המופצים באופן בלעדי ברשתות החברתיות והעצמת כוח ההשפעה של הקהל על התכנים המופצים, למשל בדיאלוג חי או בהצבעות בריאליטי.

VH_0338

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, נראה כי המפסידים העיקריים הם הערוצים שדווקא לא קשורים לערוץ שפוצל: "ערוץ עשר" ו"התאגיד". שני אלו סופגים מפלות קשות בשידורי הפריים טיים שלהן. השעשועון זוכה פרס האקדמיה "לעוף על המיליון" שמשודר בערוץ 10, השיג בתכנית ששודרה ב-6 בנובמבר 3.6% רייטינג בלבד, נתון זעום ביותר. שבוע לאחר העלאת התכנית על המסכים הוחלט להפסיק לשדר אותה. באופן כללי, תכניות "התאגיד" משיגות את נתוני המדידות הנמוכים ביותר, הרחק משאר הערוצים הגדולים.

אז מה יהיה הלאה? מי עומד להרוויח מכל המהלך הזה? המדיה המסורתית (הטלוויזיה), המדיה החדשה (האינטרנט), או אולי שניהם באותה מידה? דבר אחד בטוח: ההשפעה של המהלך שהתרחש היא עצומה ועשויה לשנות את כל כללי המשחק, עידן מדורת השבט נגמר ושבטים רבים אחרים נוצרים.

 

תגובה אחת על “מתפצלים

  1. פינגבק: מתמזגים | הפורום

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-נובמבר 17, 2017 על ידי ב-טכנולוגיה וחברה.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: