הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

גזענות בקטנה

אמיר הרשקוביץ'

טוב, אז אודה על האמת, אני רואה הכל בצפייה ישירה. אצלי בדירה אמנם יש ׳עידן פלוס׳, אבל נדיר שאני מדליק את הטלוויזיה בשביל לצפות בערוצים הללו. אולם, בשישי ישבתי אצל חבר ובזווית העין קלטתי פרסומת לסימילאק. אני אגיד את האמת – אני חולה על סרטוני תינוקות וכלבלבים – ולכן פרסומת עם דיבוב לתינוק? קניתם אותי. אין מה להגיד, פרסומת חמודה, אבל ככל שהתעמקתי בה גברה אי הנוחות שלי. במדינה מזרח תיכונית שאין ספק שמורכבת מאשכנזים, מזרחים, בהירים, כהים; הפתיע אותי ששני התינוקות בפרסומת לא סתם בהירים, אלא הכי בהירים שאפשר. לקחתי צעד אחורה ואמרתי שאולי אני טועה, אולי זה צירוף מקרים כלשהו. הלכתי לפרסומות העבר של סימילאק ומתוך 10 פרסומות חילצתי אולי תינוק אחד שאפשר לחשוב שהוא לא לגמרי אשכנזי. וגם זה לא בטוח. לרוב גם האמהות והאבות בפרסומות של סימילאק מיוצגים על ידי שחקנים אשכנזים או בעלי מראה בהיר יותר ובמקרים שלא – או שלא מראים לנו את הילדים שלהם או שהילדים עדיין בהירים. יותר מכך, בפרסומת ישנה יותר, שמציגה את סימילאק בשלל מקומות בעולם, הדמות השחורה היחידה הייתה של מי שיכולה להתפרש כעובדת/שפחה בדרום ארה"ב שמוציאה תינוק של זוג לבן מחדר לידה. למה זה קורה? יש שתי תסמונות מהן אנחנו סובלים כחברה ישראלית, לדעתי:

תסמונת "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם":
כציבור, אנחנו נהנים מהדיסוננס בין עולם הילדים לעולם הבוגר. אולי זה בגלל שאנחנו נוסטלגיים, אולי זה בגלל שאנחנו ילדותיים או בגלל שאנחנו אוהבים לדעת שיש להם עוד כל כך הרבה ללמוד, אבל העובדה היא כזאת – בכל פעם שיש איזושהי תופעה בה הילד מנסה להתנהג כמו מבוגר, הילד לא מבין משהו מעולם המבוגרים או לילד מאפייני התנהגות או מאפיינים חיצוניים של מבוגרים – אנחנו מתמוגגים. מבחינתנו כל הילדים הם אותו הדבר – דימוי של טוב ורוך וחוסר ידע. שימו לב, אלו הסרטונים שאתם רואים בפייסבוק (למעט סרטונים עם חיות). דוגמאות ניתן למצוא בשפע, ילדים בוכים ממוזיקה, ילדים מתנשקים, ילדים מביעים דעה נחרצת או "מחנכים" את ההורים שלהם, ילדים מקללים, ילדים שמנסים להקביל את המושגים שלהם לעולם אותו הם מגלים. כלומר, יש התנהגות זהה לכל הילדים וכשהם חורגים ממנה אז זה מעניין. איך זה מתקשר לעובדה שהילדים של סימילאק לבנים? זה קשור לדימוי שפיתחנו לעצמנו. מבחינתנו, מגוון אתני הוא חיובי, הוא פרי המציאות אך רק כאשר הוא חל בחברת המבוגרים. למעשה מה שמפריד בין עולם המבוגרים לעולם הילדים בפרסומות הללו הוא שהתינוקות הם כולם אחידים – הומוגניים; ההורים שונים, בעלי אישיות, אבל הילדים כולם חמודים באותה מידה. אז למה דווקא זה מתקשר לנו עם ילדים בהירים?

תסמונת "קינדר"
אחרי שהבנו שהדימוי שלנו על ילדים שטוח לחלוטין, אפשר להתעסק במה אותו דימוי מכיל. במשך שנים הפרסומות בארץ והמוצרים הישראליים הושפעו או הגיעו ישירות מחו"ל. למשל "קינדר" עם אותו ילד גרמני מחויך שמדובב בקול של ילד ישראלי לכל דבר – סמל ארצישראלי מובהק בעל עיניים כחולות, שיער בלונדיני וחיוך ארי מלא שיניים, לבנות כמובן. בנוסף, ההשפעה של התרבות האמריקאית כנראה גם יצרה לנו דימוי מאוד ספציפי על איך תינוקות חמודים אמורים להיראות.

מנגד, דווקא שנות התשעים היו משופעות בדימויים מעורבי גזע וצבע, ונדמה כי לרשתות השידור היה אינטרס מיוחד לנראות של מיעוטים. דווקא בדור שלנו אנו רואים כמה מקפידים על תקינות פוליטית מצד אחד, אבל נדמה שנראות מיעוטים (מלבד ייצוגיות בלבד) הולכת ומתמעטת. לא מפתיע שבדורנו יש את מחאת ותנועת black lives matter ואת המחאה של יוצאי אתיופיה מחד, ואת התנועות החברתיות המזרחיות מאידך. הדבר בהחלט מחלחל לחברה שלנו לא רק במראה התינוקות, אלא בבחירת התינוקות עצמם. מחקרים וניתוחים סטטיסטיים מוכיחים את התופעה – על פי ניתוח כלכליסט משנת 2011, הביקוש לזרע של גברים ממוצא מזרח–אירופי בעלי חזות בהירה הוא הגבוה ביותר כאשר למשל במרכז הרפואי אסותא, היו בזמנו 7 התורמים הפופולריים ביותר אחראים לכ-50 אחוזים מהתרומות. 5 מאותם תורמים בעלי מוצא מזרח–אירופי טהור ורק אחד בעל חזות כהה.

אני נגד הנדסה חברתית, לכן, אני לא חושב שזכותי להגיד לאנשים למה להימשך ואת מי לאהוב, אבל גם אי הצגת מגוון התואם פחות או יותר את החברה שלנו על גבי המסך כמוה כהנדסה חברתית. נקודה למחשבה על הטלוויזיה והפרסומות אותם אנחנו צורכים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-ספטמבר 13, 2016 על ידי ב-טכנולוגיה וחברה, פרסום.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: