הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

ההיית או חלמתי חלום?

דוד פישזון

האם אושיות רשת הן סימולקרה? שאלה זו עלתה בראשי אחרי שקראתי בחדשות כי פייסבוק השעתה את חשבונו של פרופסור חצרוני עקב השימוש שלו במילה "פרענק" בפוסט שהעלה לזכר אביו (שלטעמי, גם את זכרו הוא בייש). חצרוני, לאחר שהכדור עבר אל המגרש הביתי שלו, בחר להגיב בדרכו היצירתית: הוא מכר את 27 מניותיו בחברה. מעשה שלא יפיל את פייסבוק, כמובן, אך, הוצג על ידו – בעמוד אחר שלו בפייסבוק – כניצחון.

hetsroni

עמוד הפייסבוק של חצרוני (צילום מסך)

על איכויותיו האמיתיות של פרופסור חצרוני איני יודע דבר. מבחינתי, הוא משחק באיזשהי הצגה שהוא החליט שתקדם ותפרסם אותו. הדרך שלו לכך היא יצירת פרובוקציות מכוונות, בין אם במילים המושכות אש ובין אם במעשים הנתפסים כמגוחכים ומשום כך מסקרנים. לכן, על אף שאני חש סלידה מהפוסטמודרניזם, ניגשתי לבדוק האם הפרופסור חצרוני הוא סימולקרום.

ז'אן בודריאר, קבע שסימולקרום הוא דימוי ללא זיקה למקור, ללא ממשות. כלומר, היה פעם איזשהו קשר בין המקור לדימוי, אך בשלב מסוים הוא ניתק עקב העובדה שהדימוי החל לשעתק את עצמו שוב ושוב. דומה הדבר לכך שלפעמים, כששחקן מגלם דמות מסויימת תקופה ארוכה, הוא נשאב לתוכה ועם הזמן עלול לשכוח כיצד התנהג ומי היה טרם נכנס לנעליה. זו בדיוק התהייה לגבי הפרופסור חצרוני: האם הוא עדיין יודע להבדיל בין הדמות לבין הממשות?

חצרוני לא לבד. יחד איתו ניתן למנות עוד אושיות רשת שניתן לתהות על טיבן האמיתי, דוגמת הראפר יואב אליאסי, המוכר בשם "הצל", שבחר למנף את עצמו מחדש וככל הנראה גם את הקריירה שלו – מהלך שלא ממש הצליח – באמצעות דף הפייסבוק שלו והציג את עצמו כדובר הימין; ועידן מור, המוכר הרבה יותר כגדי וילצ'רסקי. למעשה, לא לכל עוקביו ידוע כי גדי וילצ'רסקי הוא בעצם מור והם בטוחים כי וילצ'רסקי הוא זהות אמיתית – מה שרק מוסיף למופע.

roth

עמוד הפייסבוק של וילהלם רוט (צילום מסך)

דמות נוספת הנכנסת לאותה קטגוריה היא דמותו של המתחזה וילהלם רוט, כפי שנחשף לאחרונה ב-NRG. רוט הציג את עצמו כחוד החנית של ההסברה הישראלית באירופה ונחשב לכוכב עולה. הוא הספיק להתראיין בערוצים שונים בארץ, לפרסם מאמרים פוליטיים באתרי חדשות ולהפגש עם בכירים ישראליים, כל זאת תוך שהוא מציג עצמו כבעל קשרים עם מפלגות שונות באירופה שרובן, אם לא כולן, בעלות סממנים נאציים ופשיסטיים שרוט בחר להציג אותן ככאלו שניקו את אורוותיהן ובחרו בדרך חדשה, לא אנטישמית אלא פילושמית. למעשה וילהלם רוט לא נברא: הוא פיקציה פרי מחשבתו של משה טל חירותי, שבמשך שלוש שנים תמימות בנה קריירה, קשרים ויוקרה על גבי הסימולקרום שהוא במו ידיו יצר.

אלה רק שלוש דוגמאות ל"אושיות הרשת", כשהתופעה כולה מספקת עוד ועוד דוגמאות מאלפות לסימולקרה. אנחנו רואים שיש אנשים שלא בוחלים באף אמצעי כדי ליצור לעצמם דימוי חדש שלא תלוי במציאות, למען מטרה כזו או אחרת. אך הרצון ברור – להתפרסם. אפשר להתווכח האם אנחנו חיים בחברה של סימולקרה (ודעתי המוצקה היא שלא) או שזה פשוט משחק והעמדת פנים טיפוסית, שעקב כוחן של הרשתות החברתיות מחלחלת בקלות יתרה אל ההמונים, אולם כך או כך מדובר בתופעה שקשה להתעלם ממנה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-אוגוסט 10, 2016 על ידי ב-תרבות ובידור.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: