הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

The Pokémon Show

ארד ירושלמי

שלום, אני ארד ירושלמי, ואני מכור ל"פוקימון גו". מקווה שתקבלו אותי כמו שאני. למרות הנוסטלגיה הבלתי מעורערת של ילדי שנות ה-90, כמוני, וגם כאלה מסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-2000, צריך לעשות קצת סדר בכדי להבין מה בדיוק נחת על האנושות לפני כשבוע. אם לא תהיה לנו הבנה מלאה של הדבר, אפשר לומר שבמידה מסוימת הדבר הזה י-ש-מ-י-ד את כולנו! טוב אולי לא, אבל כן יכולות להיות השלכות, ורצוי שכל המתמכרים למיניהם יכירו אותם.

לכל מי שעדיין לא הבין את הבאז, ויש לא מעט כאלה, מדובר באפליקציה המאפשרת למצוא פוקימונים מהעולם הווירטואלי בעולם האמיתי. האפליקציה, בעצם, מגשימה חלום ילדות של כל מי שצפה בסדרה או שיחק במשחקי המחשב ובגיים-בוי. החלום של לצאת למסע ולהפוך למאסטר פוקימונים. החברות "Nintendo", "Niantic inc" ו-"The Pokémon Company" שפיתחו את האפליקציה ידעו לעשות הכל בצורה נכונה בכדי להפוך אותה לדבר החם ביותר בכדור הארץ כולו. אנשים יכולים פשוט ללכת ברחובות, בפארקים, בשמורות טבע ובחופים ולדעת בדיוק אילו פוקימונים נמצאים בסביבתם. כיום, יש 720 פוקימונים בכל הגרסאות המתקדמות שלא כולם מודעים אליהן, אך באפליקציה הכניסו המפתחים רק את ה-150 הפוקימונים המקוריים שכולנו מכירים ואוהבים. כך הפך "פוקימון גו" לתופעה עולמית.

אם אתם עדיין לא מאמינים, הנה כמה נתונים יבשים: קרוב ל-50 מיליון איש כבר הורידו את האפליקציה, וזה רק בשבוע הראשון להשקה! ישנן מדינות רבות שעדיין ממתינות בתור שהאפליקציה תנחת אצלן באופן רשמי, דוגמת יפן, קנדה ומדינות מסוימות באירופה. בגרמניה, למשל, לקח לאפליקציה שלוש שעות בלבד להפוך למספר אחת בהכנסות. בארצות הברית האפליקציה מותקנת ביותר מכשירי אנדרואיד מאשר אפליקציית ההיכרויות הפופולארית "טינדר". באופן כללי נמדד כי המשתמש הממוצע מבלה מעל 40 דקות יומיות בחיפוש אחר פוקימונים, יותר זמן מאשר השימוש בוואטסאפ ובאינסטגרם.

אז אתם יכולים להבין עד כמה הבאז הזה גדול, ולמה אנשים רבים מחשיבים את "פוקימון גו" כאפליקציה המוצלחת ביותר בהיסטוריה. עם זאת, למרות ההצלחה של האפליקציה, עולות הרבה ביקורות מכיוונים שונים, גם כלפי היוצרים וגם כלפי המשתמשים, בעקבות שורה של דיווחים על מקרים לא נעימים. אם חשבתם שאנשים יכולים להיות ממש מנותקים מהעולם, אז הפעם זה נהיה מסוכן אף יותר. משתמשים מסוימים מנסים לתפוס פוקימונים על הכביש, מבלי להסתכל ימינה ושמאלה. אנשים מדווחים על פציעות בעקבות ניסיונות לתפוס פוקימונים במקומות לא שגרתיים, בעוד תושבים מסוימים מתלוננים על רעש והתקהלות מחוץ לבית שלהם שהפך להיות "מכון" (מקום בו המשתמשים יכולים לאמן את הפוקימונים או להילחם בפוקימונים אחרים). כלי תקשורת דיווחו על שימוש באפליקציה בכדי לפתות משתמשים אחרים לאזור בו ניתן יהיה לשדוד אותם. ובישראל? בני נוער מצאו פוקימונים ב"יד ושם". קצת קשה לעכל עובדה כזאת.

בשביל לכסת"ח על כל העניינים הללו, בכל פעם שפותחים את האפליקציה מופיע המשפט "תהיו זהירים ותשימו לב לסביבה שלכם בכל עת". כמובן שזה לא מספיק, אבל זאת לא הדאגה היחידה של המפתחים. לאחרונה עלו ביקורות קשות מאד לגבי האפשרות לחדור לפרטיות המשתמש באמצעות האפליקציה בשל השימוש ב-GPS בזמן שמשחקים. מעצם העובדה שנרשמים דרך חשבון גוגל למפתחים יש כעת גישה מלאה להרבה מאד מידע: מיילים, גוגל דרייב, היסטוריית חיפוש וכמובן – מסלולי ההליכה הקבועים של המשתמש מדי יום.

rubi-pokemon

הנשיא מצטרף למסע החיפוש (צילום מסך מפייסבוק)

כל הדאגות הללו לא עוצרות את המשתמשים הרבים, והאפליקציה תמשיך להשתלט על העולם, ואולי אף להשתדרג בכדי לכפר על כל הבאגים שנוצרים מדי פעם בעקבות העומס על השרתים. בסופו של דבר, כשמוצר חדש בסדר גודל כזה מציג את עצמו לראשונה, הסקרנות של הקהל הרחב לצד האופציה להתמכרות תגברנה על כל החסרונות. דוגמא לכך ניתן לראות במקרה של פייסבוק.

יחד עם זאת, ישנה השפעה חברתית גדולה נוספת בשימוש ההולך וגדל של "פוקימון גו": אמנם אנשים נשארים תקועים מול מסך, אבל הם חווים את עולם החיצון הרבה יותר מאשר אם היה מדובר במשחק מחשב ביתי. הרבה יותר בני נוער ואף מבוגרים, שחוזרים לילדות שלהם, מסתובבים ביחד במרחב הציבורי. חלקם עשויים להרגיש מובכים מהעובדה שהם מסתובבים בין עשרות אנשים אחרים ברחוב ומחפשים פוקימונים, ואולי אף ינסו להסתיר זאת, אך הפעולה מתרחשת בעולם שבחוץ. לפעמים קשה להפנים עד כמה התופעה התפשטה, וכששתי נערות בנות 16 רואות אותך עם הפלאפון מרחוק וצועקות "מצאת משהו באזור? אנחנו מחפשות כבר שעה…", אז זה בהחלט שווה את זה.

אין מה לעשות, האפליקציה משגעת את העולם, והיא תמשיך ללוות אותנו ולהיות להיט מטורף. רק לראייה – מדובר באפליקציה שגרמה גם לנשיא המדינה, רובי ריבלין, להצטרף לחגיגה ולפרסם פוסט על כך בפייסבוק. תופעה כבר אמרתי?

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-יולי 18, 2016 על ידי ב-טכנולוגיה וחברה, תרבות ובידור.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: