הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

קרב סכינים וקרב חרבות – על "משחקי השף", "משחקי הכס" וייצוגם של מיעוטים בטלוויזיה

יוני אלון

הסדרה "משחקי הכס" שהעונה השישית שלה עלתה לשידור בערוץ yesOh במהלך חול המועד פסח מרגשת את הצופים והמעריצים הרבים שחיכו בקוצר רוח לשובה לאחר הפסקה ארוכה של עשרה חודשים. ייתכן מאוד כי זו סדרה שעתידה להפוך לסדרת קאלט (סדרת פולחן) שתמשיך להיות חלק מנוף חיינו עוד שנים רבות. גם תוכנית הריאלטי "משחקי השף", שהעונה השנייה שלה עלתה לשידור תחת הזכיינית רשת, לאחר הפסקה של שנתיים מאז תום העונה הראשונה, משודרת החל מסוף חודש פברואר בערוץ 2 וזוכה לאחוזי רייטינג גבוהים מאוד. התוכנית הגיעה לסיומה בחודש שעבר. בשתי הסדרות, שלהן מקום של כבוד בתחרות על תשומת הלב שלנו, קבוצות מיעוט מוצגות בצורה מעוותת וחד-ממדית ומובאות לצופים באופן שמנציח פערים חברתיים ומעמדיים.

נבחרת המשתתפים בעונה השנייה של "משחקי השף" כוללת השנה, באופן מאוזן, שמונה נשים ועשרה גברים, תמהיל מאוזן של החברה הישראלית. אך אין ספק כי בולט לעין האופן בו החליטו בהפקה לייצג, באמצעות בחירות של ליהוק, את משבצת "הערבים" וה-"הומוסקסואלים" בתוכנית. שני הערבים היחידים בתוכנית הם קראם דאדו מעכו וסלאח כורדי מיפו. קראם, כפי שהוא  מעיד על עצמו, הוא הומו מוצהר ודראג קווין (Drag Queen) שנאלץ לעזוב את משפחתו בעכו כאשר היה נער לאחר שהתוודה בפניהם על נטיותיו המיניות ואלו לא הסכימו לקבלו. כיום הוא מתגורר בתל אביב ונמצא בנתק עם הוריו ואחיו הקטן אליו הוא מתגעגע במיוחד. סלאח, טבח ובעל מסעדה בעברו, מספר בתוכנית כיצד נאלץ להיפרד מהוריו בגיל צעיר, לאחר שאלו נפטרו ולאחר מכן התדרדר לחיים של פשע וסמים ומצא עצמו בכלא.

03

השף אסף גרניט, מקור: ויקיפדיה

שני הערבים בסדרה מוצגים כחריגים, שונים, דמויות שחוו חוויה קשה ומורכבת, נדחו על ידי החברה, בין אם זו החברה הפרטית (המשפחתית) או החברה הכללית ומצאו ישועה ומקום לביטוי עצמי במטבח ובעולם הקולינרי. ההפקה חוסכת מאיתנו דמויות "רגילות" של ערבים. אין זה מפתיע שלא לוהקו למשבצות אלו "ערבים רגילים", כאלו שגדלו בסביבה נוחה ונעימה, התפתחו והצליחו אט-אט בחייהם, כמו כולנו, כמו שאר המתמודדים וכמו הרוב היהודי שצופה בתוכנית. אין זה מפתיע שההפקה בוחרת שלא להציג לנו ערבים שיזכירו לנו (הצופים היהודים) את עצמנו. ייצוג זה יהווה נורמליזציה של האופן בו מוצג המיעוט הערבי בתקשורת הישראלית, נורמליזציה שאינה קיימת לרוב.

ליהוק נוסף אל "משבצת הגאה" ב-"משחקי השף" מאויש על ידי דמות צבעונית, מרדנית ותוססת. איילה אורגובי מעידה על עצמה בתוכנית שלאחר מאבק פנימי ארוך שנים, בינה לבין עצמה, החליטה לצאת מהעולם הדתי, להתגרש מבעלה ולצאת מהארון אל חיים של חירות. גם דמות זו של "הלסבית" בסדרה מוצגת לצופה כחריגה, שונה, מרדנית וככזו שאל לו לשייך אליי דפוסי התנהגות נורמליים.

בדומה ל"משחקי השף", גם הסדרה "משחקי הכס" זוכה לתשבחות רבות אך גם לדברי ביקורת על הייצוג של גזעים ותרבויות. ההפקה של חברת HBO, השואבת את השראתה מספריו של הסופר ג'ורג' ר. ר. מרטין "שיר של אש וקרח", נאלצה בשנים האחרונות להגיב על טענות של אי-ייצוג אסיאתיים וייצוג מעוות של שחורים והיספנים בסדרה.

"משחקי הכס" מציגה לצופה עולם המבוסס על אנגליה של המאה ה- 15 לספירה. בעולם זה שחורים הם עבדים, סוחרי עבדים או במקרה הטוב פוליטיקאים זוטרים וחסרי כוח. הייצוג המעורב של היספנים או ספרדים, "בית מארטל", מציג עם יצרי שבמרכז עולמו עומדים מין ותשוקה והשפעתו הפוליטית על הנעשה מסביבו היא נמוכה וחסרת משמעותית אמיתית. הייצוג המעורב של פרסים ואפריקאים, "שבט הדוט'ראקים", הוא כזה של פראים, חסרי תרבות, המביאים את תשוקותיהם לידי ביטוי באמצעות מסורת אכזרית, מין ואלימות. הייצוג המעורב של יוונים, "בית טארגאריין", באמצעות דמותה של דאינריז (חאליסי) הוא כזה של עם אשר השפעתו על העולם הייתה בעבר דרמטית וכעת הוא מוצב בשוליים, מנסה להילחם על מקומו במערכת של גברים לבנים וכוחניים. הייצוג המעורב של סקוטים ,"הפראים החופשים שמעבר לחומה", הוא כזה של עם נידח, מורחק, אשר הוקצה מהחברה המודרנית בשל מנהגיו הפראיים וחסרי התרבות. קיימים ייצוגים דומים נוספים.

01

דאינריז טארגאריין, מקור: HBO

הסדרה אמנם בדיונית, מלאת פנטזיה ודמיון, אך יש בבחירה זו של ההפקה והכותבים השלכות חברתיות על האופן שבו קהל הצופים והמעריצים מתייחס אל קבוצות מיעוט בחברה וכל מי שהוא לא "לבן".

"משחקי השף" ו"משחקי הכס" מציגות מיעוטים באופן המנציח פערים חברתיים בין האדם הלבן, האירופאי (הגברי) לבין כל מי שהוא לא. השיקולים נובעים בדרך כלל משיקולי רייטינג, במיוחד בתוכניות ריאליטי, אך לכל בחירה שכזו יש השפעה על האופן שבו מבוגרים ובני נוער תופסים את העולם סביבם. גורמים מחברת HBO, בהתייחסות לנושא בשנת 2014, ציינו כי הם מודעים לכך ואף החליטו ללהק לכמה תפקידים של דמויות "לבנות" (מהספר) שחקנים "צבעוניים". אך כנראה שזו "טיפה בים" אל מול היכולת הכבירה של תוכניות ריאליטי ופנטזיה, בעולמה של "תקשורת ההמונים", להשפיע על האופן שבו אנו תופסים את העולם בו אנחנו חיים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-יוני 19, 2016 על ידי ב-תרבות ובידור.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: