הפורום

עיתון החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית – סטודנטים מדברים על תקשורת. בלי צנזורה ובלי בושה.

ויראליות היא לא הכל: V15 החליפה חשיבה, אבל מי ידע?

ארנת כהן

בדצמבר 2015 הודיע ראש הממשלה נתניהו על פיזור הכנסת ה-19 ויציאה לבחירות כלליות. לצד השינויים במפה המפלגתית, צצה שחקנית חדשה נוספת ומשמעותית בזירה הפוליטית: ארגון "ניצחון 2015" – או בשמה המקוצר, V15 – שלה הוצבה מטרה מוצהרת אחת ויחידה: החלפת שלטון נתניהו.

ב-V15 השכילו לזהות את החולשות המרכזיות של ארגוני השמאל החוץ-פרלמנטריים שפעלו עד לנקודה זו בישראל: בעוד שארגוני ימין קבעו עובדות בשטח, בארגוני שמאל התמקדו בפעולות דקלרטיביות יותר, כגון הפגנות ועצומות; בעוד שארגוני הימין נתפסו כמייצגים את "מלח הארץ", ארגוני השמאל נתפסו כאליטיסטים, מתנשאים ומרוחקים. גם השיח של ארגוני השמאל – כזה התופס את המציאות כמורכבת, ולא כמשחר סכום-אפס – היה נראטיב שפחות התאים לאופי הסיקור החדשותי, ומשכך שיחק פחות לאינטרסים שלהם.

ראיונות שנערכו עם בכירים בארגון הראו שאנשי V15 ידעו זאת. "ידענו שיש ואקום, ושאם נעשה רעש אנשים יבואו", אמר נמרוד דוויק, ממייסדי הארגון, והוסיף: "השיח של השמאל הוא שיח מצטדק ומתייפיף – עבדתי איתם, ואני יודע כמה אי אפשר לצאת מזה. מרצ שמו עצמם כמצפון, ולכן הם חייבים להיות תמיד צודקים ונכונים". מייסד נוסף, איתמר וייצמן, הודה כי הסכים לפשרות אידיאולוגיות מסוימות על מנת להשיג את המטרה: "ניסינו להיות מיינסטרים – אני לוקח צעד אחורה מהרדיקליות השמאלנית שלי, מזה שאני במרצ נחשב לקצה השמאלי, ומדבר על לפיד וכחלון וקואליציה רחבה, לא מדבר על הכיבוש אלא עושה ויתורים אידיאולוגיים בשביל ניצחון בקלפי".

ערוץ היוטיוב הרשמי Darkenu

הארגון פעל באמצעות פילוח סטטיסטי של מצביעים ואיתר את השכונות בהן האמינו הפעילים כי אם יצליחו להעלות את אחוז ההצבעה, יחול שינוי ממשי במספר המנדטים שיקבל מחנה המרכז-שמאל בבחירות והשלטון יוחלף. כדי להשיג את המטרה, ירדו הפעילים לשטח, כפי שמסבירה ענת יורובסקי, רכזת שטח במטה ירושלים: "הייתה פעילות שטח כל יום שישי: לעמוד בשוק או במדרחוב, לדבר עם אנשים ולגייס גם אותם אלינו; עשינו טלפונים לכל מי שנתן לנו את המספר שלו; עשינו door-to-door . […] לכל מטה ולכל רכז היו יעדים נורא ספציפיים שהיה צריך לעמוד בהם – על כמה דלתות דפקנו, כמה כרטיסיות הוחתמו""

אולם הסיקור התקשורתי של פעילות התנועה לא שיקף את השינוי שהציג הארגון בנוף הפעיולת החוץ-פרלמנטרית. מניתוח תוכן של סיקור התנועה בתקופת הבחירות ב"ישראל היום", אתר "הארץ" ו-ynet עלה כי הסיקור של התנועה נע בין עוין לאוהד, אך בכל המקרים לא נעשה בידול בין התנועה הזו לארגוני שמאל קיימים. הנראטיב שהכתיבה מפלגת "הליכוד", עם הגשת התביעה נגד V15 וארגוני שמאל נוספים, לפיה מדובר ב"פרשת העמותות 2", אומץ על ידי כלי התקשורת כולם.

העובדה כי הארגון נתפס כבעל סיכוי ממשי להצליח עשוי היה להוביל להשגת מטרה הפוכה מזו שהתכוונו לה מייסדי הארגון. "כשיש הרבה כוח אפשר לעשות הרבה נזק – שאלנו את עצמנו גם במהלך הקמפיין אם אנחנו לא עושים לו נזק, ואין לי תשובה לשאלה הזאת. אולי הבאנו את הנאחס למחנ"צ. אולי יצרנו עידוד הצבעה הפוך, גרמנו לצד השני לצאת להצביע. אין לי עדיין את הכלים הניתוחיים לדעת אם זה קרה, אבל יכול להיות שכן", מודה איתמר.

איתמר ויצמן מסביר על הארגון, ערוץ היוטיוב הרשמי Darkenu

המסקנה שניתן אולי להסיק מכך היא שוויראליות היא לא הכל: רק 7% מהישראלים העידו כי הם מגבשים דעה על פוליטיקאים דרך הרשתות החברתיות לעומת 63% שמגבשים אותה דרך התקשורת המסורתית. כלומר, אם V15 רוצה להצליח במערכת הבחירות הבאה, כדאי שתשקיע הרבה יותר במערך דוברות מתוקתק, גם אם זה יבוא על חשבון צוות הקריאייטיב המרשים.

מבוסס על עבודת הסמינר "פשוט מחליפים חשיבה: V15 כנקודת מפנה בפעילות שמאל חוץ-פרלמנטרית בישראל" בהנחיית ד"ר גייל טלשיר. לקריאת העבודה המלאה, ניתן ליצור קשר עם ארנת כהן: cohen.ornat@gmail.com

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

מידע

ערך זה פורסם ב-יוני 11, 2016 על ידי ב-תקשורת פוליטית.

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: